پشتیبانی و سفارش تلگرام و واتس‌اپ: ۰۹۱۲۳۲۲۹۲۷۵ | ۰۲۱۶۶۹۶۰۹۱۴ | ۰۲۱۶۶۴۹۹۴۱۴

چگونه برای آزمون انگلیسی تافل آماده شوید

یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

تافل (آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی) یک آزمون استانداردشده است که سطح مهارت انگلیسی شما را می­ سنجد. نمره­ ای که شما پس از آزمون زبان تافل می­ گیرید، به دانشگاه­ها می­ گوید که آیا شما به ­قدرکافی از سطح زبان خوبی برخوردار هستید که در خارج از کشور بتوانید در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد ثبت نام نمایید.

دانشگاه­ها حداقل نمره قابل ­قبول تافل­شان را برمبنای سطح مدرک و پیچیدگی موضوع، تعیین می­ نمایند. در کنار آیلتس، تافل نیز یکی از معروفترین گواهی­نامه ­های زبان انگلیسی در جهان می­باشد. تقریبا هر دانشگاه بین ­المللی­ ای آن را می پذیرد.

اصول اولیه در مورد تافل

در حال حاضر، تافل تنها یک نوع آزمون ارائه می دهد: آزمون اینترنت ­مبنای تافل (iBT). این آزمون استانداردشده است و می­تواند در یکی از 4500 مرکز آزمون در سراسر جهان گرفته شود. راحت­ترین راه برای ثبت ­نام در آزمون تافل، وب­سایت TOEFL (https://www.ets.org/toefl/ibt/about) می­باشد.

یک مکان و یک تاریخ را انتخاب کنید، در همان ابتدا مبلغ آزمون را بپردازید، که بین 160 و 250 دلار آمریکا می­باشد (بستگی به کشورتان)، تا یک جا را رزرو نمایید.

مطمئن شوید که از تایید ثبت‌نامتان پرینتی تهیه کرده ­اید، و آن را به همراه کارت شناسایی به مرکز آزمون تحویل دهید!

بسته به موقعیت­تان و مهارت انگلیسی کنونی­ تان، چند هفته به خود فرصت داده و یک تاریخ آزمون مناسبی را پیدا کنید.

بعد از آزمون، شما باید به مدت 15روز کاری صبر کرده تا نمره ­تان را دریافت کنید. از آنجا که نتایج آزمون به آمریکا فرستاده می ­شود، ممکن است یکی دو هفته بیشتر طول بکشد تا آن به جایی که شما هستید برسد.

چه نمره تافلی نیاز دارم تا در دانشگاه­های بین­ المللی پذیرفته شوم؟

بسته به درجه تحصیلی­ ای که برای آن درخواست می­ کنید(اپلای می­کنید)، باید یک نمره خاصی را دریافت کرده باشید. در اینجا چند مثال آورده ­ایم:

1-    برای یک ترم در خارج از کشور و یا برای مدرک لیسانس: نمره آزمون 80/79 امتیاز آماده شدن برای پذیرش، با یک برنامه آمادگی انگلیسی برای قبل از کارشناسی، را به شما می­دهد.

2-    برای چندین برنامه کارشناسی ارشد: نمره 90 یا حتی بالای 100 لازم است.

به ویژه اگر شما هیچ تجربه عملی ندارید (برای مثال اقامتی در خارج از کشور) و آخرین کلاسهای انگلیسی شما به مدت­ها پیش برمی­گردد، باید برای این آزمون، با یک برنامه آمادگی انگلیسی پیش از کارشناسی ارشد، آماده شوید.

3-    برنامه های ویژه کارشناسی و کارشناسی ارشد: نمره ای بیش از 100

در این سطح نمره، نه تنها مهارت­های زبانی شما مطرح است، بلکه همچنین توانایی غالب آمدن شما بر شرایط آزمون هم مهم است.

ساختار آزمون تافل

برخلاف فرمت­های قبلی آزمون (کاغذمبنا، کامپیوترمبنا)، تافل iBT شامل 4بخش مختلف است (خواندن، گوش ­دادن، صحبت کردن، نوشتن) و درمجموع 4ساعت طول می­کشد.

در هر یک از چهار قسمت، شما می ­توانید 30 نمره دریافت کنید، که همگی باهم به حداکثر نمره یعنی 120 می ­رسند.

1-    فهم خواندن (60 تا 100 دقیقه) (Reading)

شما 5-3 متن کوتاه خواهید داشت (حدودا 700 کلمه). این متون، متون به لحاظ آکادمیک مرتبطی بوده و موضوعات مختلفی را پوشش می­دهد (برای مثال، ستاره شناسی، تاریخ، زیست و غیره).

پس از خواندن یک متن شما باید به 14-12 تا سوال چندگزینه ­ای درباره محتوای متن و همینطور گرامر پاسخ دهید.

محدوده زمانی خواندن متون بسیار کوتاه است، بنابراین ابتدا متن را سطحی بخوانید سپس هر پاراگراف را به صورت کاملتری بخوانید تا به سوالات برسید.

فهم این متون معمولا آسان است؛ تنها چند عبارت فنی و چند کلمه کمتر شناخته شده در آن وجود دارد. شما می­توانید معنی کلمات را با خواندن متن حدس بزنید.

2-    فهم گوش­ دادن (60 تا 90 دقیقه) (Listening)

این بخش، توانایی فهم کنفرانس­ها و بحث­های مربوط آکادمیک شما را می­ سنجد.

شما 6-4 کنفرانس یا بحث مختلف در کلاس را به اضافه 3-2 مکالمه در مورد موضوعات کلی درمورد زندگی دانشگاهی می ­شنوید.

هر بخش لیسنینگ حدود 5-3 دقیقه طول می­کشد و تنها یک بار برای شما گذاشته می­شود! گرچه شما اجازه دارید در کاغذی که به شما داده می­شود یادداشت­ برداری کنید.

پس از لیسنینگ، شما باید به 6-5 سوال چندگزین ه­ای در مورد محتوای کنفرانس/مکالمه پاسخ دهید. گاهی، قبل از اینکه مجبور به پاسخ دادن شوید، بخش­های کوتاهی از قسمت لیسنینگ مجددا اجرا می ­شود.

افرادی که در بخش لیسنینگ صحبت می­کنند می­توانند لهجه (کمی) داشته باشند و در طول مکالمات کاملا واقعی برخورد کنند، مثلا مکث کنند یا حتی اشتباه صحبت کنند. جزئیات مهم درطول صحبت، بارها تکرار می ­شوند. به همین خاطر، دنبال کردن مکالمه و به خاطر آوردن تمام جزئیات مهم بعدا بسیار آسان است.

معمولا، شما می­توانید به بیشتر سوالات بدون اینکه به نوشته­ هایتان مراجعه کنید پاسخ دهید.

3-    جلسه صحبت کردن (20 دقیقه)  (Speaking)

برای بسیاری از افراد جلسه اسپیکینگ سخت­ ترین مرحله است، مخصوصا به خاطر محیط آزمون غیرمعمول­ اش. برخلاف آزمون­های دیگر (برای مثال آیلتس)، که شما شخصا از طریق یک شخص آزمون­ گیرنده مصاحبه می­شوید، بخش اسپیکینگ آزمون تافل کاملا از طریق کامپیوتر و با استفاده از یک گوشی انجام می­گیرد.

پاسخ­های شما ضبط شده و بعدا به یک مرکز ارزیابی آزمون فرستاده می­شود.

شما حدود پنج دقیقه واقعی صحبت می کنید. این بخش شامل دو وظیفه مستقل و چهار وظیفه مجموع می­باشد.

برای وظایف مستقل، شما یک سوال بدیهی دریافت خواهید کرد (برای مثال، آیا ترجیح می­دهید بیرون در یک رستوران غذا بخورید یا ترجیح شما این است که در خانه غذا بخورید؟). بعد از تنها 15ثانیه زمان آمادگی، شما باید یک رکورد 45ثانیه­ای را ضبط نمایید.

برای وظایف مجموع، شما باید یک متن کوتاه را بخوانید و/یا به یک بخش لیسنینگ کوچکی گوش فرا دهید.

شما 30ثانیه زمان آمادگی دارید و سپس باید یک رکورد 60ثانیه­ای از بیاناتتان را درمورد بخش کوتاه لیسنینگ/متن ضبط نمایید. در بخش اسپیکینگ نیز شما مجاز به یادداشت­ برداری می­باشید.

چون محدوده زمانی کوتاه است، واژگان کلیدی مهمی را بنویسید که می ­توانید در طول پاسختان از آن به عنوان جهت­ گیری سریع استفاده نمایید.

4-    عبارت نوشتاری (50 دقیقه) (Writing)

بخش رایتینگ از دو قسمت تشکیل می­شود:

(الف) بخش جامع رایتینگ

شما باید یک متن کوتاهی را بخوانید و سپس به مکالمه ­ای گوش دهید که مرتبط با متن است.

پس از آن، شما باید یک پاسخ نوشتاری به یک سوال بدهید.

معمولا شما باید مهمترین نکات متن و بخش لیسنینگ را خلاصه ­برداری کرده و به رابطه و تفاوت بین این دو با 300کلمه، اشاره کنید.

همینطور که شما درحال نوشتن پاسخ تان هستید، متن و همچنین تعداد واژه­ هایی که تاکنون تایپ کرده ­اید نمایش داده می ­شود.

وقتی وقت تمام شود، متن بلافاصله مخفی شده و دیگر قابل ویرایش نیست.

(ب) بخش خلاق رایتینگ

شما یک سوال درمورد یک موضوع مباحثه­ ای دریافت خواهید کرد و سپس 30دقیقه وقت دارید که نظر خودتان را درمورد آن موضوع بااستفاده از بحث­های موافق و مخالف بیان نمایید. معمولا سوالات جواب بله/خیر دارند.

در مورد بخش دیگر، انتظار می­رود حدود 300 کلمه نوشته شود.

در حین نوشتن، به خاطر داشته باشید که یک متن دارای ساختار خوب مهمتر از محتوا یا نظر واقعی شماست. گاهی آسانتر این است که استدلال­هایی را برای نظر مخالف بیابید، حتی اگر نظر شخصی خودتان این نیست.

در روز امتحان تافل انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم

مطمئن شوید که به موقع به محل آزمون می ­رسید و اینکه کارت شناسایی­ تان و ایمیل تاییدیه تان را فراموش نمی­ کنید. در غیر این صورت، نمی­توانید در آزمون شرکت کرده و مجبورید برای تاریخی دیگر ثبت نام نموده (و هزینه پرداخت کنید)! کل آزمون حدود 4 ساعت طول می­کشد.

مراکز آزمون معمولا 20-10 کامپیوتر دارند که تنها با دیوارهای کاغذی نازکی از هم جدا شده اند.

برای بخش لیسنینگ(مهارت شنیداری) و اسپیکینگ(مهارت حرف زدن)، یک گوشی(هدست) در اختیار شما قرار می­ گیرد. قبل از اینکه شما آزمون را شروع کنید، باید چند فرم را امضا نموده و یک عکس هم از شما گرفته می­ شود. همین عکس هم بر روی گواهینامه تافل شما چاپ می­شود.

اگر شما با یکی از برنامه­ های نرم­ افزاری تمرینی کار کردید، واسط کاربر تافل درحال­ حاضر باید برای شما آشنا به نظر رسد. به جای اینکه بر روی توضیحات در ارتباط با نرم ­افزار و ساختار آزمون تمرکز کنید، می ­توانید از زمان استفاده کرده تا آرامش یافته و راحت باشید.

از آنجا که شما می ­توانید از برخی بخش­های توصیفی بگذرید، می ­توانید زمانی که برای آزمون نیاز دارید را تحت نفوذ خود قرار دهید. این بعدا می­ تواند مفید باشد چون در طول اسپیکینگ، هنگامی که همه در هدست­های خود مشغول صحبت اند، جو بسیار شلوغ می­ شود.

سرانجام، تست انجام می شود. تمام آنچه که اکنون باید انجام دهید این است که منتظر نتایج آزمون باشید.

 

منبع: https://www.preparationcoursesportal.com/articles
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.