پشتیبانی و سفارش تلگرام و واتس‌اپ: ۰۹۱۲۳۲۲۹۲۷۵ | ۰۲۱۶۶۹۶۰۹۱۴ | ۰۲۱۶۶۴۹۹۴۱۴

آزمون GMAT

GMATکه مخففGraduate Management Admission Test   است امروزه به یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنجش بخشی از توانایی‌های متقاضیان شرکت در دوره‌های MBA (Master of Business Administration) و دوره‌های نزدیک و مشابه آن نظیر MPA (Master of Public Administration) شناخته شده است و تقریباً هیچ مدرسه، کالج یا دانشگاه معتبر برگزار کننده این دوره‌ها نیست که ارائه نمرهGMAT  را به عنوان یکی از شروط بررسی پرونده متقاضی اعلام نکند. همچنین تعداد زیادی از دانشگاه‌هایی که دروس Businessدر دوره دکترا (PhD) آنها نظیر امور مالی، حسابداری و اقتصاد حوزه اصلی محسوب می‌شود نمره این آزمون را شرط پذیرش فرد می‌دانند.

این آزمون به طور مستقل هیچ توانایی خاصی را در فرد محاسبه نمی‌کند بلکه ترکیبی از توانایی‌ها و مهارت‌های متنوع که برای یک دانشجوی فعال در حوزه مدیریت امور مالی، اقتصادی و اجرایی لازم است را بررسی می‌کند. به همین دلیل دارای هیچ میزانی به عنوان نمره رد یا قبول نیست و این مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند که هر یک به فراخور برنامه‌های آموزشی خود حداقل نمره قابل قبول را اعلام کنند لذا ممکن است فردی با داشتن یک نمره متوسط بتواند برای برخی از این مراکز تقاضای ثبت‌نام دهد و برای برخی دیگر خیر. موسساتی که نمره های بالاتری را قبول میکنند معمولا معتبرتر می باشند که این نمره معمولا از 600 تا 700 به بالا می باشد. امتیاز این آزمون تا 5 سال معتبر است. این آزمون معمولا 3.5 ساعت طول می کشد.

آزمون از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

بخش Analytical Writing Assessment)AWA)یا ارزیابی نگارش تحلیلی :

در این قسمت درخواست کننده آزمون در نگارش دو متن مقاله( تحلیل استدلال برای یک مقاله و بررسی موضوع برای مقاله ای دیگر) به صورت حرفه ای باید کار کند. زمان هر یک  از نگارش ها 30 دقیقه می باشد. نمره هر مقاله به صورت مقیاسی از 0 تا 6 محاسبه می شود.

بخش Quantitative یا کمی:

این بخش 37 پرسش چند گزینه ای داشته و بایستی در زمان 75 دقیقه به آن ها پاسخ داده شود وشامل سوالات حل مسئله و کفایت داده ها می باشد که نحوه استدلال و اندیشه درخواست کننده آزمون را بررسی می کند. نمره این بخش نیز از 0 تا 60 می باشد. سوالات حل مسئله شامل حساب، جبر و هندسه پایه می باشد، که به صورت 5 گزینه ای می باشد. قسمت کفایت داده ها، یک نوع منحصر به فرد از سوالات ریاضی ویژه آزمون GMAT  است.

بخش Verbal یا شفاهی:

این بخش دارای ۴۱ سوال می باشد که متقاضی بایستی در 75 دقیقه به این سوالات به صورت شفاهی پاسخ دهد. این قسمت دارای سه بخش می باشد که شامل دستور زبان، استدلال و درک مطلب است و سطح دانش متقاضی را در حوزه های عمیق تر زبان انگلیسی بررسی می نماید. نمره این قسمت نیز از 0 تا 60 می باشد.

نمره آزمون GMAT

شامل یک نمره تفکیکی مجزا برای هریک از سه بخش موارد تشکیل دهنده آزمون و یک نمره نهایی از مجموع دو بخش غیر نگارشی می باشد که 200 تا 800 می باشد.

نمره بخش Analytical Writing Assessment از 0 تا 6،  Verbal و بخش Quantitative نیز هرکدام از 0 تا 60 می باشد که پس از انجام محاسبات پیچیده ای که دارند نتایج نهایی اعلام میشود.

نمره AWA از دو بخش دیگر کم اهمیت تر می باشد. در روز امتحان و بعد آزمون در کامپیوتری با آن امتحان داده اید پنجره ای باز می شود که می خواهید نمره آزمونتان را بدانید یا آنرا کنسل میکنید، اگر شما گزینه اول را انتخاب کنید یک گزارش معمولی نمره آزمون خود را میتوانید ببینید و از آن پرینت بگیرید که شامل نمرات قسمت های Verbal  وQuantitive  و نمره کل است.

نمره رسمی آزمون که نمرهAWA  نیز در آن هست 20 روز پس از آزمون بر روی سایت قابل رویت خواهد بود و یک نسخه از آن برای دانشگاههای انتخابی شما ارسال خواهد شد . اغلب دانشگاهها میانگین نمرات مورد قبولشان را اعلام می کنند که برای دانشگاه ها و موسسات علمی معتبر این میانگین از 600 به بالا می باشد. برای مثال دانشکده های معتبر ایالات متحده آمریکا در زمینه مدیریت و تجارت و بازرگانی می باشد، نمره میانگین آزمونGMAT  ورودی های سال ۲۰۰۷  را در دانشگاه Wharto ،714 و در دانشگاه هاروارد 720 منتشر کرده است. البته کسانی که نمره کمتر از میانگین در GMAT کسب می کنند، نگران نباشند چون این نمره می تواند تحت تاثیر برخی عوامل از جمله بار علمی متقاضی و عملکرد وی در دوره های تحصیلی قبل نیز قرار بگیرد.

مراکز برگزاری آزمون GMAT:

در ایران متاسفانه مراکز رسمی خاصی برای برگزاری این آزمون وجود ندارد، ولی خوشبختانه در بسیاری از کشورهای همسایه مثل ترکیه، دبی، ابوظبی و ... کانون های برگزاری آزمون GMAT موجود می باشد. پس از انتخاب مکان برگزاری آزمون، تاریخ و ساعت هایی که متناسب با وقت شما می باشد را انتخاب میکنید. در همه شهرهای مهم دنیا این آزمون همه روزه از دوشنبه تا جمعه دو بار در روز برگزار می شود. لیست برخی از مراکز برگزاری آزمون، نزدیک به ایران عبارتند از:

کویت (New Horizons Computer Learning Center)

دبی (Dubai Men's College ، New Horizons CLC - Dubai و Society of Engineers)

بحرین (Capital Knowledge)

ابوظبی (New Horizons CLC - Abu Dhabi و Society of Engineers - UAE)

قطر (Qatar University و Al-Attiya Computer & Technology)

ترکیه ( استانبول: Pearson Professional Centers-Istanbul ، آنکارا: Dilko Ankara و ازمیر: Izmir University of Economics)

قبرس (Demstar Information Group Ltd)

ارمنستان (Arminco Ltd )

 

منابع:

http://www.unp.ir

http://www.englishpro.ir

نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.