پشتیبانی و سفارش تلگرام و واتس‌اپ: ۰۹۱۲۳۲۲۹۲۷۵ | ۰۲۱۶۶۹۶۰۹۱۴ | ۰۲۱۶۶۴۹۹۴۱۴

روشهای صحیح تست زنی در کنکور

پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲

افراد بسیاری با داشتن اطلاعات علمی بالا در آزمون دانشگاهها موفق نیستند یکی از دلایل این عدم موفقیت، نداشتن آگاهی کافی در زمینه شیوه‌های صحیح تست زنی است.داوطلبان با دانستن این شیوه‌ها میتوانند به درصد بالاتری از سوالات پاسخ صحیح دهند.

بررسی کلی سوالها

سوالها را بطور اجمالی بررسی کنید. راهنماییها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد و نوع سوالها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سوالها زمان‌بندی کنید. این بررسی اجمالی کمک زیادی می‌تواند به شما داشته باشد و از احتمال بروز اشتباه در درک سوالات جلوگیری نماید. همچنین گام اساسی برای شروع کار تست زنی است.

تقسیم بندی سوالات

الف) سؤالات ساده که بایک بار خواندن سریع یا با یک راه حل کوتاه و ساده به پاسخ آن ها دست پیدا می‌کنید.

ب) سؤالات نیمه مشکل که نیاز به راه حل طولانی دارند و در مرحله دوم پاسخ‌گویی خواهند شد را، با علامت (+) در کنار آن ها از باقی سؤالات جدا سازید.

ج) سؤالات مشکل که درصورتی که وقت اضافه داشتید، باید به آن ها پاسخ دهید و درکنار آن ها علامت (-) قرار می‌دهید.

با توجه به تقسیم بندی فوق، شروع به خواندن سریع سوالات کنید و دراین مرحله سؤالات دسته الف(درهمه‌ی دروس) را در زمان کمتر از زمان تعیین شده برای آن درس، پاسخ ‌دهید و سؤالات قسمت (ب ) و (ج) را علامت گذاری کنید.

پس ازپایان این مرحله، سؤالاتی را که با علامت (+) مشخص شده‌اند حل  کنید  و در صورتی که وقت اضافه‌ای داشتید و در مرحله‌ی بعد، به حل مسائلی که باعلامت (-) مشخص شده‌اند بپردازید.

توجه به زمان

زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمونهای تستی باید مدنظر باشد. سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش زمان‌بندی کنید. بسیار مهم است که مدت زمانی که برای پاسخگوی به هر سوال در نظر می‌گیرید با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سوال تعیین شده هماهنگ باشد. خوب است برای ایجاد هماهنگی ، در منزل شرایطی شبیه به آزمون سراسری بوجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم باشد را در نظر بگیرید و به تعدادی سوال با زمان مشخص پاسخ دهید.

سرعت عمل

برخی افراد در کارهایشان سرعت کمتری دارند این افراد بنا به دلایلی میزانی از وقت خود را هدر می‌دهند. این زمانهای از دست رفته در برخی کارها و فعالیتها چندان مشهود نیست ولی در کارهایی چون تست زنی و بویژه سر جلسه کنکور اهمیت اساسی دارد. معمولا کسانی که تمرکز بیشتری دارند و مطالب را خوب خوانده باشند در پاسخگویی حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بیشتری پیش می‌روند.

ولی برخی افراد به دلیل کندی عمل نه به خاطر فقدان تمرکز وقت را از دست می‌دهند. این افراد باید بیشتر و بیشتر تمرین کنند و سرعت عمل خود را افزایش دهند. برای اینکار بهتر است علت کندی عمل خود را تشخیص دهند و اقدام به رفع آن کنند. برای افزایش سرعت عمل می‌توانید زمانی را برای انجام کارهای خود و بویژه تست زدن اختصاص دهید و سپس سعی کنید در این فاصله تعدادی تست بزنید. رفته رفته سعی کنید تعداد تستهایی را که در این فاصله زمانی می‌زنید افزایش دهید.

دقت

اکثر اشتباهات که در هنگام تست زدن پیش می‌آید مربوط به افعال جملات است. سوالاتی که آخرشان با کلماتی چون می‌شود و نمی‌شود، می‌باشد و نمی‌باشد، است و نیست و ... تمام می‌شود ممکن است داوطلب را دچار خطا کند. عدم دقت در هنگام تست زدن موجب می‌شود که فرد گزینه اشتباه را انتخاب کند. نکته دیگر اینکه در آزمونهای چهار گزینه‌ای معمولا چهار گزینه شباهت زیادی بهم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتما بخوانید و با مقایسه آنها را انتخاب کنید.

چند نکته مهم

  1. احتمال دارد در بعضی از آزمون ها سؤالات به نحوی چیده شده باشند که شما نتوانید به چند سؤال اول، پاسخ بدهید. دراین صورت با حفظ خونسردی، این سؤالات را علامت گذاری نموده و به سراغ سؤالات بعدی بروید.
  2. در مرحله‌ی اول، سؤالات قسمت الف، درمرحله‌ی دوم سؤالات قسمت (ب) و در مرحله‌ی سوم سؤالات قسمت (ج) را پاسخ دهید و سؤالات را به ترتیب دفترچه سؤال جواب بدهید.
  3. سعی کنید به ترتیب دفترچه پاسخ بدهید مگر آن که در درسی فوق العاده ماهر هستید.این مورد را بایک مشاور زبده درمیان بگذارید.
  4. در صورت کمبود وقت، به سراغ دروسی که ضریب بالاتری دارند، بروید.
  5. فقط سؤالاتی را جواب بدهید که به جواب آن ها اطمینان دارید.
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.